فرصت حضور در جشنواره نمایشنامه نویسی گیلان تمدید شد
جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بدلیل استقبال مخاطبان از تمدید فرصت حضور در سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی استانی پاسداشت مفاخر (بزرگداشت استاد حبیبالله یوسف پورسیفی) تا پایان تیرماه خبر داد. فیروز فاضلی روز پنجشنبه با بیان کرد: اگرچه موضوع آثار آزاد است و اقتباس از داستان و رمان
جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بدلیل استقبال مخاطبان از تمدید فرصت حضور در سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی استانی پاسداشت مفاخر (بزرگداشت استاد حبیبالله یوسف پورسیفی) تا پایان تیرماه خبر داد.
فیروز فاضلی روز پنجشنبه با بیان کرد: اگرچه موضوع آثار آزاد است و اقتباس از داستان و رمان نیز بدون اشکال است اما هنرجویان باید مضامینی همچون فرهنگ و سنت ایران و اسلامی، دنیای معنوی و انسان معاصر، بنیان خانواده و تأثیرات مدرنیسم بر زندگی را مد نظر قرار دهند.
وی افزود : ایجاد بستر مناسب برای بروز و ظهور خلاقیتهای هنری در قالب نمایشنامه نویسی برای هنرجویان آموزشگاهها، ارج نهادن به آموزش هنر، معرفی و تعالی ارزشهای والای هنر ایرانی و اسلامی، ایجاد ارتباط هنری بین هنرمندان آموزشگاههای آزاد هنری استان و استعدادیابی و شناسایی هنرمندان جوان و فعال از اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی با اشاره به برگزاری موفق دو دوره جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی استان گیلان در بزرگداشت استادان «یوسف فخرایی» و زندهیاد «فرهاد پاکسرشت»، افزود: امسال، سومین دوره این جشنواره با بزرگداشت استاد حبیبالله یوسف پورسیفی از پیشکسوتان تئاتر استان همراه است.
فاضلی با اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره در پنج مرحله و به شکل رقابتی تصریح کرد: در مرحله نخست و پس از صدور فراخوان جشنواره، طرحها یا نمایشنامهها از طریق مدیران آموزشگاهها به دبیرخانه معرفی میشود و در مرحله بعد آثار رسیده توسط هیاتی از مدیران آموزشگاهها مورد بررسی قرار گرفته و آثار برتر به دبیرخانه معرفی میشود.
وی ادامه داد: در مرحله سوم، هیاتی از سوی ستاد برگزاری جشنواره برای راهنمایی و مدیریت نویسندگان طرحها انتخاب و معرفی میشوند که نویسندگان برگزیده مرحله اول باید در طی این مرحله آثار را با راهنمایی استاد راهنما تکمیل نمایند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه در مرحله چهارم آثار تکمیل شده به دبیرخانه ارسال و برای ارزیابی نهایی به هیات داوران داده میشود، افزود: در پایان نیز اختتامیه جشنواره با معرفی و تقدیر از برگزیدگان نهایی برگزار خواهد شد.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر، دانلود فراخوان و ثبتنام الکترونیک جشنواره میتوانند به تارنمای ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به آدرس https://gilan.farhang.gov.ir مراجعه نمایند.
استاد حبیب الله پورسیفی زاده متولد ۱۳۲۳در رشت است؛ وی در انســــــتیتوی مربیان هنری با گرایش بازیگری و کارگـــــردانی تهران موفق به دریافت مدرک فوق دیپـــــلم شد؛ سال ۱۳۳۸ برای همکاری در رادیو گیلان هــــمراه زنده یاد احمد بدرطالعی وارد نمایــشهای رادیویی شد و به دلیل داشـــــتن صدای مناسب، توانست نمایشهای زنده زیادی را به روی صحنه ببرد.
در گروه خورشید گیلان نمایشهای قضـــاوت دنیا، عروس و داماد قرن اتم، عمو رجب بچه شده، تابلو موزیـــکال رویای مادر، دردســــر تلـــفن، پیــــــرمرد و دریا و تعدادی نمـــایش کوتاه اجرا کرد. از ســــال ۱۳۴۶به استخدام آموزش و پرورش درآمد و از سال ۱۳۵۱ وارد انستـــــــیتوی مربــــــیان هـــــــنری شد و دو ســــــــال بعد موفق شد؛ با گــرایــــــش بازیگــــــــری و کارگـــــردانی فــــــوق دیـــــــپلم هـــــــنر را اخــــــذ کند. سالــــــهای یادگیری در تهــــــــران زیر نظر اساتـــــــــیدی چون ایرج زهری، جمــــــشید شاه محمدی نگاه و افق هنری پورسیفــــــــی را گسترده تر کرد تا جایی که با بروز استـــــعداد در جمع دانشـــجویان انســــتیتو موفق شد در نمایشهای “نقشــــی روی چوب”نوشـــــته اینـــــگمار برگمن، ”خرمن های سوخته”نوشته رضا احـمدی، ”گلــــــدونه خانوم”نوشـــــــته اسماعیل خلج به ایفای نقـــــش بپردازد.
پس از پیــــروزی انقلاب اســـــــلامی ایران به رشت منتقل و در مدرسه لشت نشاء مشغول به کار شد و همزمان دوستان تئاتری خود را در شهر رشــــــت جمع آوری کرد و نمایشهای”میکروبها” و “دست بالای دست” را با نام “ویتامارا”همراه زنده یاد احمد بدرطـــــــالعی و هنرمندان گروه آتوسا به صحنه برد. آخرین کار جدی پورســـیفی اجـــرای نمایـــــــش”آهــــســــته با گـــــل سرخ”نوشــــتــــه اکبــــر رادی بود که توســـــط فرزندش حسن پورســـــــــیفی کارگردانی شد.
حبیــب پورســــیفی به همراهی زنده یاد احمد بدرطــــالعی که تصمیم داشت با طرح (مدرســـــین تئاتر) تحولی در تئاتر دانـــــش آموزی ایجاد کند و دیگر نام آوران هنرمند، طرح مدرسان تئـــاتر را اجرایی کردند و موفق شـدند بر کیفــــیت تئاتر دانش آموزی بیافـزایند و تئاتر دانش آموزی را در ســطح کشور مطرح کنند. در این دوره با شکوه بود که دانـش آموزان مستــعد کشف و راهی دانشکده ها شدند که هم اکنون به عنوان سرمایه های علمی و تخصصی در تئاتر اســـتان به کار گرفته می شوند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰